Levollinen mieli tuntuu joskus näin erityisherkkänä silkalta utopialta. Kun mielessä pyörii jatkuvasti ajatuksia, huolia ja murheita tai vaan seuraavan päivän tehtävälistoja, on kuormittumisen vaara todellinen. Hyvä uutinen on se, että ajatuksiaan voi oppia säätelemään. Levollinen mieli on mahdollista myös erityisherkille. Voi opetella tietoisesti olemaan enemmän läsnä, kehossa, tuntemuksissaan, eikä pelkästään ”päissään”. Ja tällä päissään olemisella en nyt tarkoita sitä perinteistä keinoa, jolla varsinkin suomalaiset ratkaisevat kaikki ongelmansa. Tarkoitan elämistä päässä, ajatuksissa, kokonaisvaltaisen elämän kokemisen sijasta. Ajattelemme elämäämme, mutta elämmekö sitä todella?

Miten harjoittaa tietoista läsnäoloa ja tuntea levollisuutta erityisherkkänä

Jotta voisi olla läsnä ja tuntea levollisuutta ja mielenrauhaa, on tiedostettava, mitkä asiat ovat niitä, jotka mielenrauhamme vievät. Meidän on hirveän helppo elää elämäämme automaatiolla, päivästä toiseen, ongelmasta toiseen, pysähtymättä ja miettimättä sen tarkemmin, mitä oikeasti on meneillään. Meissä itsessämme nimittäin. Koska se, että olemme kiinni ulkoisissa asioissa ja olosuhteissa ja reagoimme sitä mukaa, kun todellisuus on jo heittänyt märän rätin kasvoillemme, on vastakohta itsensä kuuntelulle. Levollinen mieli ja tunne oman elämänsä ohjaksissa olemisesta löytyy juuri siitä: kuuntelemme ensisijaisesti omaa itseämme, emme pelkästään ulkoapäin tulevaa ohjausta.

Tämä on monelle nykypäivänä hirvittävän vaikeaa jo pelkästään siksi, että olemme ehdollistettuja reagoimaan heti, kun todellisuuteemme tulee viesti ulkopuolelta. Usein se on konkreettisestikin viesti. Whatsapp, Facebook, Instagram ja sähköposti laulavat 24/7, ja tuntuu mahdottomalta olla tarttumatta puhelimeen heti, kun se kilahtaa. Viesti ulkoapäin, joka kehottaa meitä keskeyttämään kaiken ja reagoimaan voi olla myös mainos televisiossa, uusi sarja Netflixissä, ystävä tai sukulainen, joka kaipaa meiltä apua, jatkuva uutisvirta klikkiotsikoilla höystettynä… Me olemme nykypäivänä aivan valtavan informaatio- ja vaatimustulvan kuormittamia, vaikka emme varsinaisesti tekisi mitään. Ja se, jos mikä, rasittaa meitä erityisherkkiä.

Henkinen stressi on pahempaa kuin fyysisesti rankka työ

Kun tunnemme olevamme väsyneitä ja kuormittuneita, syytämme usein sitä, mitä kaikkea olemme tehneet. Mutta todellisuudessa kuormittumisen aiheuttaa pikemminkin tekemättömyys ja se, mitä olemme ajatelleet. Itsellemme asetetut vaatimukset, toteutumattomat suunnitelmat ja ylimitoitetut odotukset torppaavat tekemisen flow:n ja onnistumisen ilon, joka syntyisi siitä konkreettisesta tekemisestä. Vai kuinka usein syyttelet itseäsi sen jälkeen, kun olet tehnyt jotain fyysistä ja saanut aikaan konkreettisesti, vaikka tekeminen olisikin ollut raskasta? Tuskin juuri koskaan. Fyysinen väsymys nimittäin lähtee lepäämällä. Mikä sen parempaa, kuin jonkin rankan suorituksen jälkeen, hyvällä omallatunnolla, lysähtää sohvalle kirjan ja herkkujen kanssa. Tai lämmittää sauna ja hemmotella itseään jollain ihanalla kasvonaamiolla. Olohan on tällaisen jälkeen aivan uudestisyntynyt, ja kaiken kruunaa hyvä mieli siitä, että on tehnyt jotain merkittävää.

Mutta henkinen stressi sen sijaan on kroonisempaa laatua. Se ei lähde ”lepäämällä”, joka tarkoittaa, että yritämme ottaa rennosti samalla, kun ajatukset pyörii kehää kaiken sen ympärillä, mitä pitäisi tehdä. Henkinen stressi syntyy siitä, että olemme vaatineet itseltämme aivan liikaa. Tai vaihtoehtoisesti emme saa tehtyä niitä asioita, joita oikeasti haluaisimme tehdä, ja syyllistämme itseämme siitä. Joka tapauksessa henkinen stressi on aina mielessämme tapahtuvaa, ja syntyy tavastamme ajatella. Tämä on taas nykyihmisen ongelma, koska ennen vanhaan stressihormonit pääsivät purkautumaan elämän fyysisyydessä. Stressihormoneja tarvitaan taistele tai pakene-tilan iskiessä päälle. Ne tulivat apuun silloin, kun jouduimme pakenemaan petoja ja metsästämään ruokamme. Kun oli yllettävä äärimmäisiin fyysisiin suorituksiin. Silloin ne myös voitiin kuluttaa loppuun, kuten on tarkoitettu. Ei niiden kuulu olla kroonistuneina kroppaamme jatkuvasti, kuten nykyään käy, kun stressi on lähinnä henkistä laatua. SIlloin stressihormoneja kyllä erittyy, mutta emme pääse purkamaan niitä mihinkään konkreettiseen, kun stressi ei ala jostain ja lopu tilanteen päättyessä.

Miten löytää mielenrauha, vaikka olosuhteet eivät muuttuisi

Onneksi meillä kaikilla on valta ja mahdollisuus muuttaa omaa ajatteluamme. On paljon keinoja, joilla puuttua jatkuvaan ajatus- ja stressikierteeseen- vaikka elämämme ei ulkoisesti muuttuisi mihinkään. Itse asiassa, tämä on ainoa tapa päästä pysyviin tuloksiin missä tahansa muutoskohteessa elämässämme. Ensin muutamme itseämme ja ajatuksiamme sisäisen työn kautta, ja sitten voimme nähdä, miten olosuhteet mukautuvat tähän muutokseen. Muutos toisinpäin toteutettuna, väkisin olosuhteita muuttaen, on harvoin pysyvä. Ongelma nimittäin on siinä, että me itse luomme todellisuuttamme sillä, mitä ajattelemme ja tunnemme, ja jos emme puutu siihen, luomme todellisuutta vanhoista ajatuksistamme ja uskomuksistamme käsin.

Tämän voi nähdä myös positiivisena ja mahdollisuutena muutokseen, vaikka meistä tuntuisi, ettei ole resursseja tai mahdollisuutta muuttaa mitään. Ei tarvitsekaan olla. Ajatuksen muutos ei nimittäin vaadi yhtään nykyistä enempää aikaa, rahaa tai toisenlaisia ihmissuhteita. Ainoa asia, jota meillä tarvitsee olla aloittaessamme, on tietoisuus. Tietoisuus siitä, että haluamme muutosta. Se riittää. Ja se vapauttaa meidät ottamaan haltuun oma elämämme riippumatta siitä, miltä se näyttää sillä hetkellä. Annan esimerkiksi seuraavan tilanteen suoraan omasta elämästäni, siltä ajalta, kun olin jo useamman vuoden ajanut itseäni kohti burn outia ja konkurssia. Tämä kaikki omien rajoittavien uskomusteni ja itselleni asettamien vaatimusten ja ehtojen takia. ”Minun on pärjättävä yksin, en voi pyytää apua, en ansaitse parempaa…”

Oma tarinani ajatusten muuttamisesta

Olin tilanteessa, jossa hoidin kampaamoyritykseni, omakotitalon, lapseni ja siihen päälle vielä sukulaistenkin asiat yksin, tein töitä 24/7 silloin, kun niitä oli. Silloin kun ei ollut, murehdin rahasta, stressasin ja olin aivan kiinni kaikessa siinä, mitä kannoin omilla harteillani. Sanomatta asiasta mitään kenellekään. Minulla oli 0 tuntia ylimääräistä aikaa ja 0€ ylimääräistä rahaa. En uskonut hetkeäkään, että tilanne voisi muuttua. Mutta sitten kun se lopullinen seinä tuli vastaan, oli ihan pakko tehdä jotain. Tajusin, että tällä tavalla olen joko suljetussa kopissa tai hautuumaalla ja lapseni jää ilman äitiä. Koska niitä resursseja ei ollut mihinkään, oli pakko muuttaa jotain, joka oli ilmaista ja mahtui kalenteriin: muutin itseäni ja tapaani ajatella.

Sen sijaan, että jatkoin ihan koko ajan käynnissä olevaa murehtimisen kehää, pysäytin itseni aina, kun huomasin olevani stressin kourissa. Opettelin asettamaan rajoja ja pitämään huolta itsestäni, Lakkasin uskottelemasta itselleni tilanteen mahdottomuutta. Ja tämä käynnisti sellaisen muutosvoiman, että voin nyt tätä kirjoittaessani miettiä, miten kauas sitä onkaan tultu vain muutamassa lyhyessä vuodessa. Sekä yritykseni, ihmissuhteeni että henkinen hyvinvointini ovat muuttuneet todella paljon noista ajoista. Ja ainoa asia, jota alussa pystyin muuttamaan, oli ajatukseni ja suhtautumiseni tilanteeseeni.

Voit lukea lisää tarinastani täältä

Löydä levollinen mieli ja muutosvoimasi

Sinullakaan ei tarvitse olla mitään lisää, eikä sinun tarvitse vaatia itseltäsi mitään, jotta voit tiedostaa ajatuksesi ja oman luomisvoimasi paremmin. Voit alkaa tarkkailla, miten suhtaudut elämääsi, mille asioille luovutat oman levollisuutesi ja mielenrauhasi, ja alkaa ottaa sitä takaisin, juuri nyt. Voit laittaa silmät kiinni ja hengittää syvään, ja kuunnella ihanaa hiljaisuutta, joka syntyy siitä, että olet täysin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Teet juuri sitä, mikä mahdollistaa muutoksen mihin tahansa ulkoiseen asiaan elämässäsi: olet tietoinen ajatuksistasi. Tarkkailet, olet oman itsesi havainnoija. Olet askeleen mitan päässä omista ajatuksistasi ja tunteistasi, ja voit tuon askeleen ansiosta pitää mielesi levollisena milloin vain, kiireenkin keskellä. Olet oman elämäsi johdossa.

Levollinen mieli on mahdollista myös erityisherkille

Levollinen mieli, vahva intuitio-valmennus

Levollinen mieli on mahdollista myös erityisherkille. 7 päivän valmennus sinulle, joka haluat löytää levollisuutta, mielenrauhaa ja yhteyden intuitioosi jatkuvan stressin ja murehtimisen sijaan.

Vain 14,90€! Lue lisää:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *